Transitie naar locatie onafhankelijk werken

In feite begint mijn weg naar het zijn van digitale nomade al in 2005 al besef ik dat op dat moment nog niet. Het woord ‘digitale nomade’ bestaat dan nog niet eens, het internet wereldwijd is nog niet zó ontwikkeld, dus technisch gesproken kan het ook nog nauwelijks. Toch ligt in die periode de vroege oorsprong naar mijn huidige status als digitale nomade.

Al vanaf 1998 ben ik zelfstandig organisatie-adviseur en ben ik dus niet meer in loondienst. Mijn opdrachten kan ik derhalve binnen grenzen zelf kiezen en de afspraken met opdrachtgevers kunnen door mijzelf worden gemaakt.
In die afspraken is er is wel steeds ruimte geweest om op pad te gaan, maar het is iedere keer weer manoeuvreren geweest naar een optimale verhouding tussen de opdrachtgever tevreden houden en zoveel mogelijk in Hongarije kunnen zijn. In de eerste periode ging het om enkele dagen tot hooguit 2 weken weg kunnen zijn naar Hongarije. Het streven van mij was om tot een periode te komen waarin ik 2 à 3 maanden in Hongarije zou kunnen verblijven.
Om dat te kunnen gaan doen realiseer ik me vanaf 2005 dat er een verandering noodzakelijk is in het soort werk wat ik doe. Het moet veel meer naar het internet. Ik moet met of via het internet geld gaan verdienen. Ik moet locatie onafhankelijk kunnen gaan werken.

Mijn hele werkzame leven ben ik bezig met het opzetten van geautomatiseerde omgevingen voor klanten en opdrachtgevers. Ook in de thuisomgeving waren computers en het internet de normaalste zaak van de wereld. Mijn kinderen beschikken al vanaf zéér jonge leeftijd over eigen PC’s. Computers en netwerken hebben voor mij nauwelijks geheimen en in ben een early adopter van het internet. Vanaf ongeveer één à twee jaar nadat in de jaren ‘90 internet beschikbaar is voor de particulier, heb ik het al in huis. Een verplichting die mijn toenmalige werkgever oplegde, zorgde ervoor dat ik nu inmiddels zo´n 25 jaar actief ben op het internet. Dáár lag dus mijn locatie onafhankelijke toekomst!

Ik begin in 2005 met het bouwen van websites en enkele pogingen om die te gaan maken voor potentiële opdrachtgevers mislukken. Nederland is nog niet klaar voor grootschalige aanwezigheid op het internet en ik kan me niet genoeg onderscheiden van andere aanbieders. Dat verandert als ik een advertentie op Marktplaats zet waarin ik mijn diensten aanbiedt. In deze advertentie staat dat ik een ‘Joomla’ site kan bouwen. Die toevoeging ‘Joomla’ blijkt voor een Bredaas bedrijf (toevallig Bredaas!) de reden te zijn om mij te bellen, ze hebben immers een Joomla website en hebben daar problemen mee. Dát blijkt de sleutel te zijn! Ik heb een niche in de markt gevonden waarin ik me onderscheid van de rest van de webbouwers.
Inderdaad blijkt daar de toekomst te liggen. Ik ga me toeleggen op het bouwen en beheren van Joomla sites. Vanaf het eerste begin plaats ik advertenties op Google Adwords en breng hiermee jaarlijks zo’n € 6.000 naar Google, maar het loont! De opdrachten en het werk komen binnen. De echte doorgroei met name in een stabiele vaste omzet komt wanneer tijdens een goed gesprek met vrienden aan een keukentafel in Zweden het idee geboren wordt om abonnementen aan klanten te gaan aanbieden. Het voordeel daarvan is dat je slechts één keer een verkoopinspanning naar een potentiële klant hoef te doen, waarna periodiek een factuur voor het abonnement naar de klant kan. Abonnementen worden door de klant gezien als een verzekeringspremie en blijken in de praktijk nauwelijks te worden opgezegd.
Achteraf snap ik de reden van het succes van abonnementen. Klanten willen oplossingen horen, geen problemen. Die hebben ze zelf al genoeg. Een klant wil hapklare brokken waarover ie niet na hoef te denken. Vervolgens is het de kunst om de klant zich te laten herkennen in de oplossing die je biedt. Maak het niet te complex en hou het eenvoudig. Je geeft je klant een oplossing voor zijn probleem, hij herkent het probleem, ziet de acceptabele prijs, zegt ‘ja’ en koopt daarmee zijn probleem af.
Het is een constante bron van inkomsten waarvoor je géén aanvullende verkoopinspanning meer hoeft te doen.
Inmiddels bestaat de helft van mijn omzet uit deze abonnementsgelden.

Vanaf het begin dat ik me met websites bezighoudt, stel ik me op het standpunt dat alles digitaal moet kunnen. Dat er geen face-to-face afspraken nodig zijn. Aan mijn (potentiële) klanten, en uiteraard ook aan mezelf, hou ik voor dat ik een laag uurtarief kan rekenen zolang ik maar niet in de Nederlandse files ga staan. Ik realiseer me dat als ik zou willen, ik de hele dag onderweg naar klanten zou kunnen zijn. Wanneer moet ik dan mijn werk doen? De klanten wonen in het gehele Nederlandse taalgebied en ik heb tevens klanten in Frankrijk en op Lanzarote. Ergo: onmogelijk om die te bezoeken. Daarmee is mijn werk dus volledig digitaal geworden en hoef ik nergens fysieke acte de présence te geven. Ik ben dus vanaf dat moment echt locatie onafhankelijk aan het werk. Het maakt de klant namelijk niet uit waar ik ben, als ik maar bereikbaar ben en mijn beloftes nakom. Van mijn klanten heb ik 99% nooit gezien. Alle communicatie gaat via email en telefoon.
De wereld ligt dus aan mijn voeten. Ik ben vrij en kan gaan en staan waar ik wil.

Scroll naar boven